Ruta de la Fauna de Montiberri. De la font de la Mena a Montiberri

[CA] Ruta de la Fauna Montiberri. De la font de la Mena a Montiberri

Excursió per la frondosa vall de Montiberri que corona els prats del Pla, visita les restes dels poblats de Montiberri i Casòs, deshabitats, i retorna al punt de sortida. És un recorregut senyalitzat i adequat pel Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça destinat a conèixer l’entorn natural de la contrada, en especial la seva fauna, mitjançant plafons i reproduccions de petjades.
Ruta senyalitzada.

Per arribar al punt de partida de l’itinerari des del Pont de Suert, es pren la carretera N-260 en direcció a la Pobla de Segur. Al cap d’un parell de km, al punt quilomètric 345, es troba, a mà dreta (S) l’àrea de lleure de la Font de la Mena, amb una font i un espai per aparcar. S’hi estaciona el vehicle. És l’inici de la caminada a Montiberri i, també, de la Ruta de l’Aigua, que recorre la vall de Boí, però en direcció contrària.

0,00 km (826 m). Àrea de lleure de la Font de la Mena. Seguint els senyals, se surt de l’àrea en direcció N, carretera amunt. Al cap d’uns 130 m, es gira a la dreta (S) i es creua el riuet del Convent per un pont.

Enmig d’un frondós bosc, el camí comença a pujar suaument per travessar la carena i els cingles de Roca Savina que separen la vall del Convent de la de Montiberri. Cal parar atenció, ja que aquesta és una zona d’esllavissades i hi ha algun tram de camí una mica delicat.

0,82 km (902 m), 0 h 13 min. Unió amb el camí de la Font dels Frares, ja a l’altre vessant, que puja des de l’embassament d’Escales i que, abans, comunicava amb el monestir de Lavaix. Es gira a l’esquerra i es puja.

1,71 km (1.031 m), 0 h 35 min. Es creua el riuet de Montiberri per un pont i, al cap de poc, es deixa un trencall a la dreta que du a Casòs i per on es tornarà. Se segueix remuntant la vall; el camí arriba a Montiberri encaixonat entre marges de pedra seca.

2,62 km (1.130 m), 0 h 45 min. S’arriba al llogarret de Montiberri, avui en ruïnes, i envoltat de prats. El seu nom és d’origen iberobasc i significava lloc sota la muntanya. Antigament fou una granja del monestir de Lavaix. A la part més elevada, hi ha la petita església de Sant Llorenç. Es continua cap al sud, pel camí senyalitzat que passant pel costat de la font de Montiberri deixa les cases a l’esquena i la pista d’accés al poblat a l’esquerra. Als 200 m se surt a l’esmentada pista d’accés, just en el punt on es bifurca amb el trencall de Casòs, que es pren cap a la dreta (O; una mica més amunt seguint la pista, es trobaria la font i bassa del Clot).

3,82 km (1.145 m), 1 h 3 min. Casòs, nucli també despoblat, havia estat sota la influència de Lavaix. L’extrem de ponent del caseriu, penjat sobre l’embassament d’Escales, disposa d’una magnífica perspectiva sobre la vall de la Ribagorçana i dels cims propers. Cal arribar-s’hi. Des de l’entrada al vilatge, es gira cap a llevant, baixant, i, seguint el camí que travessa el prat, es retorna a l’itinerari de pujada, des d’on es desfà el recorregut.

6,12 km (826 m), 1 h 45 min. Àrea d’aparcament de la Font de la Mena, punt de partida i final de la ruta.

Més informació

[ES] Ruta de la Fauna de Montiberri. De la Fuente de la Mena a Montiberri

Excursión por el frondoso valle de Montiberri que corona los prados del Pla, visita los restos de los poblados de Montiberri y Casòs, deshabitados, y retorna al punto de salida. Es un recorrido señalizado y adecuado por el Consejo Comarcal de L’Alta Ribagorça destinado a conocer el entorno natural de la zona, en especial su fauna, mediante paneles y reproducciones de huellas.
Ruta señalizada.

Para llegar al punto de partida del itinerario desde El Pont de Suert, se toma la carretera N-260 en dirección a La Pobla de Segur. Al cabo de un par de km, en el punto kilométrico 345, se encuentra, a mano derecha (S) el área recreativa de la Font de la Mena, con una fuente y un espacio para aparcar. Se estaciona el vehículo. Es el inicio de la caminata a Montiberri y, también, de la Ruta del Agua, que recorre el valle de Boí, pero en dirección contraria.

0,00 km (826 m). Área recreativa de la Font de la Mena. Siguiendo las señales, se sale del área en dirección N, carretera arriba. Al cabo de unos 130 m, se gira a la derecha (S) y se cruza el arroyo del Convent por un puente.

En medio de un frondoso bosque, el camino empieza a subir suavemente para atravesar la cresta y los riscos de Roca Savina que separan el valle del Convent de la de Montiberri. Hay que tener cuidado, ya que esta es una zona de deslizamientos y hay algún tramo de camino un poco delicado.

0,82 km (902 m), 0 h 13 min. Unión con el camino de la Font dels Frares, ya en la otra vertiente, que sube desde el embalse de Escales y que, antes, comunicaba con el monasterio de Lavaix. Se gira a la izquierda y se sube.

1,71 km (1.031 m), 0 h 35 min. Se cruza el arroyo de Montiberri por un puente y, al poco, se deja un desvío a la derecha que lleva a Casòs y por donde se volverá. Se sigue remontando el valle; el camino llega a Montiberri encajonado entre márgenes de piedra seca.

2,62 km (1.130 m), 0 h 45 min. Se llega a la aldea de Montiberri, hoy en ruinas, y rodeada de prados. Su nombre es de origen ibero-vasco y significaba lugar bajo la montaña . Antiguamente fue una granja del monasterio de Lavaix. En la parte más elevada, está la pequeña iglesia de Sant Llorenç. Se continúa hacia el sur, por el camino señalizado que pasando por el lado de la fuente de Montiberri deja las casas a la espalda y la pista de acceso al poblado a la izquierda. A los 200 m se sale a la mencionada pista de acceso, justo en el punto donde se bifurca con el desvío de Casòs, que se toma hacia la derecha (O; un poco más arriba, siguiendo la pista de acceso, se llegaría a la fuente i a la balsa del Clot).

3,82 km (1.145 m), 1 h 3 min. Casòs, núcleo también despoblado, había estado bajo la influencia de Lavaix. El extremo de poniente del caserío, colgado sobre el embalse de Escales, dispone de una magnífica perspectiva sobre el valle de la Ribagorçana y de las cumbres más cercanas. Hay que verlo. Desde la entrada al caserío, se gira hacia el este, en bajada, y, siguiendo el camino que atraviesa el prado, se vuelve al camino de subida, desde donde se deshace el recorrido.

6,12 km (826 m), 1 h 45 min. Área de aparcamiento de la Fuente de la Mena, punto de partida y final de la ruta.