Ruta de Ponent. 3 Guimerà-Cervera TRACK

[CA] Ruta de Ponent. 3 Guimerà-Cervera

Tercer tram de la “Ruta de Ponent”, travessa circular de sis etapes i 333 km que discorre per les comarques occidentals del Principat. L’etapa discorre per l’Urgell i la Segarra. El paisatge d’aquestes comarques reuneix característiques de transició entre el de les àrees costaneres i el de les continentals, pròpies de l’interior peninsular. Ocupen el sector oriental de la plana de Ponent: l’Urgell s’extén entre la serra de Montclar, al nord, i la serra del Tallat, al sud-est. Part de la comarca és regada amb l’aigua del canal d’Urgell, important obra hidràulica del segle XIX. A la Segarra l’itinerari creua les valls dels rius Corb, Ondara, Sió i Llobregós. Durant l’edat mitjana aquestes comarques van formar part de la llarga frontera entre els móns cristià i islàmic, fet que explica l’abundància de castells i de pobles fortificats. Àmplies àrees de conreus de cereals, olivera i ametller s’alternen amb clapes de bosc i sustenten una important indústria agropecuària que té el seu màxim exponent en la gran cooperativa de Guissona.
Ruta parcialment senyalitzada.

Se surt de Guimerà, població de la comarca de l’Urgell situada al sud de Tàrrega, amb la qual es comunica per les carreteres C-14 i L-241.

0,00 km (502 m). Guimerà. Des de davant de l’edifici de l’Ajuntament, que es tindrà a la dreta, es pren la carretera L-241 i se surt en direcció a Tàrrega (O).

0,44 km (502 m). Just al final del poble es gira a la dreta per una pista asfaltada que puja en direcció NE. La pista gira a la dreta per sobre del casc urbà i després torna a girar a l’O allunyant-se de Guimerà. Cal seguir-la en pujada. Més endavant la pista fa una ziga-zaga i gira al N.

1,55 km (576 m). Cruïlla amb el camí de Bovera. S’acaba la pujada. Cal seguir recte en direcció N/NE pel camí de Tàrrega. Es deixen trencalls secundaris a banda i banda tot baixant suaument pel pla de Sant Joan fins a Verdú.

6,70 km (440 m). Verdú. S’entra en aquesta població pel carrer de Margorell; abans d’abandonar-la cal veure-hi el castell, l’església de Santa Maria i els diversos obradors de ceràmica tradicional que han donat fama al poble. Des del carrer de Margorell es gira a la dreta pel carrer de Costa Vendrell i es va a raure a la carretera LV-2121, que se segueix cap a la dreta (SE) en direcció a Montornès de Segarra. S’inicia una suau pujada que durà, amb algun que altre tram de descens, fins a Talavera, població situada al km 27,70 del recorregut i a 772 m d’altitud.

11,00 km (465 m). Desviació a la petita població de Mas de Bondia, ja a la comarca de la Segarra. Cal continuar seguint la carretera LV-2121 en direcció E fins a Montornès de Segarra.

15,40 km (570 m). Montornès de Segarra. El poble queda elevat al nord de la carretera; se segueix aquesta fins al final (la carretera nor aquí), es gira al N, es creua l’extrem de llevant del nucli -estret i allargassat d’O a E- i, en el punt km 15,82, es pren la pista ampla que gira a l’E deixant dos trencalls a l’esquerra (N). Es baixa per aquesta pista fins al fons de la vall del Cercavins i es continua recte al SE seguint la pista principal en direcció a Montoliu de Segarra tot deixant trencalls secundaris a banda i banda. La pista va girant a l’E remuntant suaument el fondo de les Planes.

19,65 km (660 m). Carretera de Gramuntell a Montoliu. Cal girar a la dreta (S) i pujar fins a la bifurcació d’entrada a Montoliu (km 20,35). Es deixa la desviació a l’esquerra (E) i se segueix recte (S) en baixada per voltar el nucli urbà, que romandrà a l’esquerra.

20,88 km (653 m). S’és al S de Montoliu en una bifurcació: es gira a la dreta (S) deixant a l’esquerra la pista que baixa a la Guàrdia Lada. La pista baixa i gira a l’E; es deixa una desviació a la dreta (S) i es continua recte a l’E ara iniciant una pujada que no pararà fins a Talavera.

22,93 km (672 m). Carretera L-214, al sud de la Guàrdia Lada. Es gira a la dreta (S) i se segueix la carretera, que fa un revolt, durant 120 m (fins al km 23,04 de l’itinerari): allà cal deixar l’asfalt per prendre la pista que surt a mà esquerra (SE). Aquesta pista es parteix en tres brancals: cal continuar pel mig i, immediatament després, seguir recte deixant una desviació a la dreta (SE). La pista segueix la vall del Fondo de la Font Sobirana mantenint el curs de l’aigua a l’esquerra (N) i deixant desviaments secundaris a banda i banda. Més amunt aquesta vall rep el nom del Clot dels Obacs.

26,80 km (755 m). Cruïlla de la bassa del Benya. Es gira a l’esquerra (N) en direcció al poble de Talavera, visible al NE.

27,70 km (772 m). Talavera. S’acaba la pujada, es travessa el poble seguint el carrer Major i girant al N. Al final del nucli urbà es deixa l’accés que puja de la carretera LV-2031 (28,06 km) a la dreta i es continua recte per la pista senyalitzada com a GR 171 (colors blanc i vermell) que flanqueja la carretera per sobre durant un bon tram. La pista s’allunya i es torna a acostar a la carretera; cal deixar les desviacions a mà esquerra, entre elles la del GR (29,42 km, 753 m) en un fort revolt de 180º. Finalment, s’arriba a Pavia.

30,40 km (690 m). S’entra a Pavia i es travessa la població en direcció N. Es es creua la carretera LV-203, es baixa per un camí en mal estat i, deixant el poble enrere, es continua per la pista, ara en bones condicions, que es dirigeix a l’E. Es deixa la granja Térmens a la dreta, es gira al N i es tomba de nou a l’E passant pel costat de cal Pepet, que queda a l’esquerra. Una mica més enllà hi ha una alzina monumental. Se segueix la pista principal cap a llevant.

32,38 km (605 m). Es desemboca a una pista. Es gira al N, a l’esquerra, seguint ara el curs del riu d’Ondara. Es travessa el petit nucli de Montfar (km 33,05) i, sempre en direcció N/NE, es continua, ara per carretera, fins a Pallerols (km 34,80), on s’agafa la carretera LV-2032 cap al N fins a Sant Antolí.

36,25 km (544 m). Sant Antolí i Vilanova, població del municipi de Ribera d’Ondara. Es creua el poble en direcció NE. Seguint la carretera, que ara pren el nom de L-203, es continua cap al NE fins al nucli dels Hostalets (km 37). Aquí finalitza la baixada. Es travessa el poble per la carretera, que gira al SO, i es puja a Rubinat.

39,25 km (635 m). Rubinat. Es flanqueja la població pel S deixant a l’esquerra (S) el tossal de les Parades. En el revolt a la dreta que descriu la carretera per entrar al poble es deixa l’asfalt i es pren la pista que hi ha a continuació, senyalitzada amb els colors blanc i vermell del GR 171, que gira al N i s’allunya del nucli. S’arriba al pla de les Creus i es deixa de pujar. L’itinerari continua cap al N i després al NO seguint sempre els senyals del GR 171 fins a Cervera.

41,60 km (605 m). En un collet boscós es deixa una desviació a la dreta que baixa a l’E i es gira a l’O fins al corral dels Monjos, on hi ha un refugi de caçadors. Es continua cap al NO deixant un trencall a l’esquerra (SO) i un altre a la dreta. Comença una baixada sostinguda cap al fons de la vall de l’Ondara amb algun tram una mica rocallós. Cal seguir la pista principal, senyalitzada com a GR 171, sempre cap al NO.

45,61 km (476 m). Fons de la plana d’Ondara, al costat de la capelleta de la Mare de Déu del Pilar. Es gira al NE per dirigir-se a Cervera creuant, abans, el curs del riu d’Ondara, de magre cabal, i entrant a la capital de la Segarra pel raval de Sant Francesc. Se segueix el Camí dels Horts i es desemboca a la carretera L-100, que ve de la N-IIa. Es continua cap al nord per la carretera i es fa una ziga-zaga.

46,75 km (498 m). Es deixa la carretera una mica més amunt de l’últim revolt; es gira a l’esquerra (O) pel Camí dels Pagesos i, pel coster de Sant Cristòfol, es travessa la muralla i es fa cap al centre de Cervera, a la plaça Major.

47,05 km (542 m). Plaça Major de Cervera. Fi de l’etapa. A Cervera hi ha serveis de tota mena i l’estació de ferrocarril de la RENFE, que la comunica amb Lleida.

Elements d’interès:
Verdú, població declarada Zona d’Interès Artesanal per la Generalitat de Catalunya, és un referent de la ceràmica popular catalana. En els segles XIII i XIV ja disposava de dos forns cantirers dins el clos de les muralles. També cal visitar el castell, construït abans que el poble, l’ermita de Sant Miquel, del s. XIV, i l’església parroquial de Santa Maria, del s. XIII. A Montornès de Segarra cal visitar les restes del castell i l’església parroquial de Sant Joan Baptista. A Talavera es poden veure les restes del castell i una torre cilíndrica anomenada Molí de Vent. A Cervera, una ciutat mitjana de gran dinamisme econòmic, capital de la Segarra, hi ha la que fou una important universitat, construïda per Felip V per traslladar-hi els estudis universitaris de tot Catalunya després que el Principat perdés la independència política amb la Guerra de la Successió. Fou l’única universitat catalana des de 1740 fins a 1842. També s’hi pot visitar l’església de Sant Antoni, originària del s. Xlll i reformada al XVIII, les muralles del s. XIV, el monument a la Generalitat, de Josep Maria Subirachs, l’església de Santa Maria, el carreró de les Bruixes, la plaça del Fossar, l’església de Sant Joan, del s. XII, l’auditori municipal, on l’any 1359 se celebraren les Corts Catalanes, i el convent de Sant Agustí, dels s. XIV-XV.

Més informació

[ES] Ruta de Ponent. 3 Guimerà-Cervera

Tercer tramo de la Ruta de Ponent, travesía circular de seis etapas y 333 km que discurre por las comarcas occidentales del Principado. La etapa discurre por las comarcas de L’Urgell y de la Segarra. El paisaje de estas comarcas reúne características de transición entre el de las áreas costeras y el de las continentales, propias del interior peninsular. Ocupan el sector oriental de la Plana de Ponent. L’Urgell se extiende entre la sierra de Montclar, al N, y la del Tallat, al SE. Parte de la comarca está regada con el agua del canal de Urgell, importante obra hidráulica del s. XIX. En la Segarra, el itinerario cruza los valles de los ríos Corb, Ondara, Sió y Llobregós. Durante la Edad Media, estas comarcas formaron parte de la larga frontera entre los mundos cristiano e islámico, lo que explica la abundancia de castillos y pueblos fortificados. Amplias áreas de cultivos de cereales, olivo y almendro se alternan con áreas de bosques y sustentan una importante industria agropecuaria que tiene su máximo exponente en la gran cooperativa de Guissona.
Ruta parcialmente señalizada.

Se sale de Guimerà, población de la comarca de Urgell situada al sur de Tàrrega, con la que se comunica por las carreteras C-14 y L-241.

0,00 km (502 m). Guimerà. Desde delante del edificio del Ayuntamiento, que se tendrá a la derecha, se toma la carretera L-241 y se sale en dirección a Tàrrega (O).

0,44 km (502 m). Justo al final del pueblo se gira a la derecha por una pista asfaltada que sube en dirección NE. La pista gira a la derecha por encima del casco urbano y luego vuelve a girar a la izquierda (O) alejándose de Guimerà. Hay que seguirla en subida. Más adelante la pista hace un zigzag y gira al N.

1,55 km (576 m). Cruce con el camino de Bovera. Se acaba la subida. Hay que seguir recto en dirección N/NE por el camino de Tàrrega. Se dejan desvíos secundarios a ambos lados bajando suavemente por el llano de Sant Joan hasta Verdú.

6,70 km (440 m). Verdú. Se entra en esta población por la calle de Margorell; antes de abandonarla es necesario ver el castillo, la iglesia de Santa Maria y los diversos talleres de cerámica tradicional que han dado fama al pueblo. Desde la calle de Margorell se gira a la derecha por la calle de Costa Vendrell y se desemboca en la carretera LV-2121, que se sigue hacia la derecha (SE) en dirección a Montornès de Segarra. Se inicia una suave subida que llevará, con algún que otro tramo de descenso, hasta Talavera, población situada en el km 27,70 del recorrido y a 772 m de altitud.

11,00 km (465 m). Desviación a la pequeña población de El Mas de Bondia, ya en la comarca de la Segarra. Hay que continuar siguiendo la carretera LV-2121 en dirección E hasta Montornès de Segarra.

15,40 km (570 m). Montornès de Segarra. El pueblo queda elevado al norte de la carretera; se sigue esta hasta el final (la carretera muere aquí), se gira al N, se cruza el extremo de levante del núcleo -estrecho y alargado de O a E-y, en el punto km 15,82, se toma la pista ancha que gira al E dejando dos desvíos a la izquierda (N). Se baja por esta pista hasta el fondo del valle del Cercavins y se sigue recto al SE siguiendo la pista principal en dirección a Montoliu de Segarra dejando desvíos secundarios a ambos lados. La pista va girando al E remontando suavemente el Fondo de les Planes.

19,65 km (660 m). Carretera de Gramuntell a Montoliu. Hay que girar a la derecha (S) y subir hasta la bifurcación de entrada a Montoliu (km 20,35). Se deja el desvío a la izquierda (E) y se sigue recto (S) en bajada para bordear el casco urbano, que permanecerá a la izquierda.

20,88 km (653 m). Se está al S de Montoliu, en una bifurcación: se gira a la derecha (S) dejando a la izquierda la pista que baja a La Guardia Lada. La pista baja y gira al E; se deja un desvío a la derecha (S) y se sigue recto al E iniciando una subida que no parará hasta Talavera.

22,93 km (672 m). Carretera L-214, al sur de La Guardia Lada. Se gira a la derecha (S) y se sigue la carretera, que describe una curva, durante 120 m (hasta el km 23,04 del itinerario): allí hay que dejar el asfalto para tomar la pista que sale a mano izquierda (SE). Esta pista se parte en tres; hay que continuar por el medio y, inmediatamente después, seguir recto dejando un desvío a la derecha (SE). La pista sigue el valle del Fondo de la Font Sobirana manteniendo el curso del agua a la izquierda (N) y dejando desvíos secundarios a ambos lados. Más arriba este valle recibe el nombre del Clot dels Obacs.

26,80 km (755 m). Cruce de la balsa del Benya. Se gira a la izquierda (N) en dirección al pueblo de Talavera, visible al NE.

27,70 km (772 m). Talavera. Se acaba la subida, se atraviesa el pueblo siguiendo la calle Major y girando al N. Al final del núcleo urbano se deja el acceso que sube de la carretera LV-2031 (28,06 km) a la derecha y se sigue recto por la pista señalizada como GR 171 (colores blanco y rojo) que flanquea la carretera por encima durante un buen tramo. La pista se aleja y se vuelve a acercar a la carretera; hay que dejar las desviaciones a mano izquierda, entre ellas la del GR (29,42 km, 753 m) en una fuerte curva de 180 º. Finalmente, se llega a Pavia.

30,40 km (690 m). Se entra en Pavia y se atraviesa la población en dirección N. Se cruza la carretera LV-203, se baja por un camino en mal estado y, dejando el pueblo atrás, se continúa por la pista, ahora en buenas condiciones, que se dirige al E. Se deja la granja Térmens a la derecha, se gira al N y se gira de nuevo al E pasando junto a Cal Pepet, que queda a la izquierda. Un poco más allá hay una encina monumental. Se sigue la pista principal hacia levante.

32,38 km (605 m). Se desemboca en una pista. Se gira al N, a la izquierda, siguiendo ahora el curso del río D’Ondara. Se cruza el pequeño núcleo de Montfar (km 33,05) y, siempre en dirección N/NE, se continúa, ahora por carretera, hasta Pallerols (km 34,80), donde se toma la carretera LV-2032 hacia el N hasta Sant Antolí.

36,25 km (544 m). Sant Antolí i Vilanova, población del municipio de Ribera d’Ondara. Se cruza el pueblo en dirección NE. Siguiendo la carretera, que ahora toma el nombre de L-203, se continúa hacia el NE hasta el núcleo de Els Hostalets (km 37). Aquí finaliza la bajada. Se atraviesa el pueblo por la carretera, que gira al SO, y se sube a Rubinat.

39,25 km (635 m). Rubinat. Se flanquea la población por el S dejando a la izquierda (S) el Tossal (cerro) de las Parades. En la curva a la derecha que describe la carretera para entrar en el pueblo se deja el asfalto y se toma la pista que hay a continuación, señalizada con los colores blanco y rojo del GR 171, que gira al N y se aleja del núcleo. Se llega al llano de Les Creus y se deja de subir. El itinerario continúa hacia el N y después al NO siguiendo siempre las señales del GR 171 hasta Cervera.

41,60 km (605 m). En un collado boscoso se deja un desvío a la derecha que baja al E y se gira al O hasta el corral de Els Monjos, donde hay un refugio de cazadores. Se continúa hacia el NO dejando un desvío a la izquierda (SO) y otro a la derecha. Comienza una bajada sostenida hacia el fondo del valle D’Ondara con algún tramo un poco rocoso. Hay que seguir la pista principal, señalizada como GR 171, siempre hacia el NO.

45,61 km (476 m). Fondo del valle D’Ondara, junto a la capilla de la mare de Déu del Pilar. Se gira al NE para dirigirse a Cervera cruzando, antes, el curso del río D’Ondara, de magro caudal, y entrando en la capital de la Segarra por el arrabal de Sant Francesc. Se sigue el Camí dels Horts y se llega a la carretera L-100, que proviene de la N-IIa. Se continúa hacia el norte por la carretera y se hace un zigzag.

46,75 km (498 m). Se deja la carretera un poco más arriba de la última curva; se gira a la izquierda (O) por el Camí dels Pagesos y, por el Coster de Sant Cristòfol, se atraviesa la muralla y se llega al centro de Cervera, en la plaza Major.
47,05 km (542 m). Plaza Major de Cervera. Fin de la etapa. En Cervera hay servicios de todo tipo y la estación de ferrocarril de la RENFE, que la comunica con Lleida.

Elementos de interés:
Verdú, población declarada Zona de Interés Artesanal por la Generalitat de Catalunya, es un referente de la cerámica popular catalana. En los siglos XIII y XIV ya disponía de dos hornos dentro del recinto de las murallas. También hay que visitar el castillo, construido antes que el pueblo, la ermita de Sant Miquel, del s. XIV, y la iglesia parroquial de Santa Maria, del s. XIII. En Montornès de Segarra hay que visitar los restos del castillo y la iglesia parroquial de Sant Joan Baptista. En Talavera se pueden ver los restos del castillo y una torre cilíndrica llamada El Molí de Vent. En Cervera, una ciudad media de gran dinamismo económico, capital de la Segarra, está la que fue una importante universidad, construida por Felipe V para trasladar los estudios universitarios de toda Cataluña después de que el Principado perdiera la independencia política con la Guerra de la Sucesión. Fue la única universidad catalana desde 1740 hasta 1842. También se puede visitar la iglesia de Sant Antoni, originaria del s. Xlll y reformada en el XVIII, las murallas del s. XIV, el monumento a la Generalitat, de Josep Maria Subirachs, la iglesia de Santa Maria, el callejón de Les Bruixes, la plaza del Fossar, la iglesia de Sant Joan, del s. XII, el auditorio municipal, donde en 1359 se celebraron las Cortes Catalanas, y el convento de Sant Agustí, de los s. XIV-XV.

Más información

[EN] West Route. 3- Guimerà-Cervera

This is the third stretch of the West Route, a circular trail consisting of six stages that runs through the western counties of Catalonia, following the hills around the Segre plain. The West Route covers a total of 333 km. This stage runs through Urgell and Segarra. The characteristics of the landscapes of these two counties, which lie in the eastern sector of the West Plain, reveal the transition between coastal and mainland areas, typical of the interior of the Iberian Peninsula. Urgell stretches between the Montclar mountain range in the north and the Tallat range in the south-east. Some of the county is irrigated with water from the Urgell Canal, a major waterway built in the 19th century. In Segarra, the route crosses the valleys of the Corb, Ondara, Sió and Llobregós rivers. In the Middle Ages, these counties were part of the long border between the Christian and Muslim worlds, explaining the many castles and fortified towns here. Large areas of fields of cereals and olive and almond groves are dotted with patches of woodland and part of the significant agricultural industry here, the main exponent of which is the large co-operative of Guissona.