Ruta de Ponent. 6 Camarasa-Lleida

[CA] Ruta de Ponent. 6 Camarasa-Lleida

Sisè tram, i darrer, de la “Ruta de Ponent”, travessa circular de sis etapes i 333 km que discorre per les comarques occidentals del Principat. L’etapa visita la Noguera i retorna al seu punt d’origen al Segrià, recorrent, primer, la riba del riu Segre fins a Balaguer i saltant, després, a la conca de la Noguera Ribagorçana tot travessant les antany àrides planes estepàries irrigades, ara, per nombrosos canals i sistemes de reg. La toponímia delata el passat àrab de la zona, en el paisatge de la qual semblen perviure els aires de l’antiga cultura andalusí, que s’hi va mantenir viva durant més de tres segles. Més amagats i desconeguts es troben els vestigis de les primeres arrels històriques de Catalunya, els ibers, d’entre els quals els pobles ilergetes, pobladors d’aquestes terres, foren un dels grups més representatius.
Ruta parcialment senyalitzada.

Se surt de Camarasa, població de la Noguera situada al N de Balaguer, amb la qual es comunica per la carretera C-13.

0,00 km (280 m). Plaça Major de Camarasa. Es baixa la població cap al S i, pel carrer Prat de la Riba, es desemboca a la carretera C-13, per la qual cal dirigir-se al S en direcció a Balaguer.

1,07 km (257 m). Es trenca a la dreta per la carretera LV-9047 en direcció a Sant Llorenç de Montgai.

2,35 km (268 m). Es passa el riu Segre per un pont en el punt on aquest ja ha començat a formar l’embassament de Sant Llorenç de Montgai. Es continua per la carretera que es manté al costat dret de l’embassament.

4,08 km (256 m). Sant Llorenç de Montgai. Aquesta població està unida, cap al sud, amb Gerb, Balaguer i Lleida pel ferrocarril de la línia Lleida-la Pobla de Segur (FGC). Es continua seguint la carretera en direcció a Balaguer.

10,28 km (244 m). Gerb. Es travessa aquesta població continuant cap al S per la carretera de Balaguer i parant atenció a la creixent circulació de vehicles.

12,75 km (222 m). Balaguer. Capital de la Noguera, ciutat dinàmica i important que disposa de tota mena de serveis d’allotjament, comerç i restauració. S’entra a la població havent deixat a mà dreta la carretera C-12 i l’accés al santuari del Sant Crist de Balaguer i al castell Formós. Es continua recte, cap al S, pel carrer del Pont, més endavant anomenat de la Banqueta, mantenint el riu Segre a mà esquerra (E). Al punt km 14,21 es gira a la dreta (O) i s’entra a la magnífica i porxada plaça del Mercadal de Balaguer. Es pot visitar la ciutat i tornar a aquesta plaça. Per continuar, se li dóna la volta i se’n surt en direcció S pel carrer del Miracle. Es desemboca a l’avinguda Àngel Guimerà, que se segueix també en direcció S. Es gira a la dreta i després a l’esquerra passant pel costat del Consell Comarcal i de l’Ajuntament. Més endavant hi ha una bifurcació: es continua per la dreta prenent la carretera de Castelló i deixant a l’esquerra la carretera de Menàrguens. Es gira a l’O i es puja cap als barris occidentals de la ciutat. Se segueix la carretera fins a la rotonda que es forma a la cruïlla amb la carretera C-26.

16,38 km (265 m). Rotonda amb la C-26. Es travessa amb compte i es continua per la pista de l’altra banda en direcció NO. La pista va girant a l’O i, després, al SO. Caldrà seguir sempre la pista principal en direcció NO, cap a Albesa, deixant a banda i banda trencalls secundaris i travessant les antany àrides planes que s’estenen entre el Segre i la Noguera Ribagorçana, ben regades ara pels canals de rec.

27,71 km (267 m). Cruïlla ja a les envistes d’Albesa. Es gira a la dreta (NO), es desemboca a la carretera d’accés a Albesa i es gira a l’esquerra. Una metres més endavant es pren l’accés directe a Albesa deixant la carretera a l’esquerra.

28,85 km (252 m). S’entra a Albesa girant a l’O/SO pel carrer d’Algerri i deixant el tossal del Castell a l’esquerra, al S. Es desemboca a l’avinguda de Lleida, que se segueix cap a l’esquerra, al SO, i a continuació s’agafa la carretera LV-9221 fins a la Portella travessant la Noguera Ribagorçana (km 30,40) pel pont d’Albesa i entrant a la comarca del Segrià. Més enllà, s’entra a la Portella prenent el trencall de la carretera LP-9221b a la dreta i deixant la LV-9221.

31,23 km (246 m). La Portella. Cal dirigir-se pel carrer Barceloneta en direcció O a la plaça de la Creu i prendre a la dreta el carrer d’Almenara en direcció NO. Una mica més amunt cal desviar-se a l’esquerra (O) pel carrer d’Alguaire i sortir de la població. Es continua per la pista d’Alguaire en direcció O deixant trencalls secundaris a banda i banda.

35,17 km (258 m). Es travessa el canal de Pinyana.

35,80 km (268 m). S’entra a Alguaire pel carrer Ramon Espinet deixant a mà dreta les piscines municipals. Es creua la carretera N-230 i es continua recte pel mateix carrer fins que aquest s’acaba al centre del nucli antic, on els carrers es fan estrets (km 36,55). Es gira a la dreta, al NO, pujant pel carrer Albana i després pel carrer del Merli, deixant a mà dreta l’església de la Mare de Déu del Merli. Se surt d’Alguaire pel camí de la Costa del Secà, asfaltat, que passa pel vessant obac (N) de la penya del Sagrat Cor.

38,00 km (326 m). Bifurcació. Es desemboca a una pista transversal que es pren a l’esquerra, cap al S. El paisatge ha esdevingut àrid i sec. Es fan dos revolts i es va a parar a una altra pista, que se segueix cap a l’esquerra (SE). 260 m enllà es travessa una pista ampla. Es continua cap al SE i al punt 39,52 km es gira al SO. Cal seguir el traçat principal en suau descens fins a la població d’Alpicat, tot deixant desviacions a dreta i a esquerra i creuant el pla de Rosselló que s’alça uns 100 m sobre les conques de la Noguera Ribagorçana, situada a l’E, i del riu Cinca, situada a l’O.

43,10 km (334 m). S’entra a la vall de Carriello. La pista descriu diverses ziga-zagues per baixar a Alpicat.

46,55 km (255 m). Alpicat, població situada enmig d’una immensa horta regada pels canals. Serveis de comerç i restauració. Cal seguir cap al S pel carrer Nou, girar a l’esquerra (E), pel carrer d’Horta (km 46,88), seguir recte pel de la Sardana i sortir de la població per la carretera d’Alpicat, ara ja en direcció a Lleida.

48,45 km (238 m). Cruïlla. Cal continuar a la dreta, cap a l’E, seguint la carretera d’Alpicat i deixar, immediatament després, una desviació cap al S. Més enllà. es deixa a l’esquerra (E) l’accés a Torre Morera (km 49,00), la pista gira cap al SE i travessa la sèquia del Cap i una pista (km 49,22). A partir d’aquí la continuació de la carretera d’Alpicat rep el nom de Camí de Montcada. Després de passar l’autovia A-2 per un pont (km 49,90), es travessa la sèquia del Mig i s’entra en l’esponerosa horta de Lleida. Cal seguir la pista principal sempre cap al S/SE.

53,35 km (171 m). S’és als afores de Lleida, se segueix cap al SE vorejant la urbanització Residencial Park, que es té a la dreta. La pista desemboca al carrer Arquitecte Gomà; es continua recte (SE i després S) i es desemboca al carrer Eugeni d’Ors. Es gira a l’esquerra (E) i se surt a l’avinguda Onze de Setembre (km 54,75). Cal seguir el passeig cap a l’esquerra (E) fins a la plaça d’Europa, que té forma de girola (km 55,30). A l’altra banda es pren el carrer Príncep de Viana, que se segueix fins a la plaça de Ramon Berenguer IV.

56,48 km (151 m). Plaça de Ramon Berenguer IV, estació de FFCC de Lleida, fi de l’etapa i de la travessa.

Elements d’interès:
A Balaguer, capital de l’extensa comarca de la Noguera, hi ha el Museu de la Noguera, l’únic museu de Catalunya especialitzat en el període de l’Islam andalusí. També cal visitar-hi el nucli històric, de l’època medieval, que conserva el mercadal, porticat, i alguns carrers i places porticades també a l’interior de la muralla comtal, el Pla d’Almatà (714-739), recinte emmurallat que és el jaciment andalusí més interessant de Catalunya i el castell Formós (897-898). A Albesa es pot visitar l’església parroquial de Santa Maria, de finals del s. XVIII, la capella de Sant Roc, els murs del castell d’Albesa (ruïnes), la creu de terme, la vil•la romana del Romeral (restes) i el pas de la sèquia àrab per la població. A Alguaire hi ha les restes del castell, l’ermita de la Mare de Déu del Merli, que té el seu origen en una antiquíssima església i el Sagrat Cor, construït l’any 1966 dalt del turó que domina el poble. Finalment, la ciutat de Lleida ha estat detalladament esmentada a la primera etapa de la Ruta.

Més informació

[ES] Ruta de Ponent. 6 Camarasa-Lleida

Sexto y último tramo de la Ruta de Ponent, travesía circular de seis etapas y 333 km que discurre por las comarcas occidentales del Principado. La etapa visita la Noguera y vuelve a su punto de origen en el Segrià recorriendo, primero, la orilla del río Segre hasta Balaguer y saltando, después, a la cuenca del Noguera Ribagorçana atravesando las antaño áridas llanuras esteparias irrigadas, ahora, por numerosos canales y sistemas de riego. La toponimia delata el pasado árabe de la zona, en cuyo paisaje parecen pervivir los aires de la antigua cultura andalusí que se mantuvo viva durante más de tres siglos. Más escondidos, y desconocidos, se encuentran los vestigios de las primeras raíces históricas de Catalunya, los íberos, de entre los cuales los pueblos ilergetes, pobladores de estas tierras, fueron unos de los grupos representativos.
Ruta parcialmente señalizada.

Se sale de Camarasa, población de la comarca de la Noguera situada al N de Balaguer, con la que se comunica por la carretera C-13.

0,00 km (280 m). Plaza Major de Camarasa. Se baja la población hacia el S y, por la calle Prat de la Riba, se llega a la carretera C-13, por la que hay que dirigirse al S en dirección a Balaguer.

1,07 km (257 m). Se gira a la derecha por la carretera LV-9047 en dirección a Sant Llorenç de Montgai.

2,35 km (268 m). Se pasa el río Segre por un puente en el punto donde éste ya ha empezado a formar el embalse de Sant Llorenç de Montgai. Se continúa por la carretera que se mantiene cerca de la ribera derecha del embalse.

4,08 km (256 m). Sant Llorenç de Montgai. Esta población está unida, hacia el sur, con Gerb, Balaguer y Lleida por el ferrocarril de la línea Lleida-La Pobla de Segur (FGC). Se continúa siguiendo la carretera en dirección a Balaguer.

10,28 km (244 m). Gerb. Se atraviesa esta población continuando hacia el S por la carretera de Balaguer y prestando atención a la creciente circulación de vehículos.

12,75 km (222 m). Balaguer. Capital de la Noguera, ciudad dinámica e importante que cuenta con todo tipo de servicios de comercio, restauración y alojamiento. Se entra en la población habiendo dejado a mano derecha la carretera C-12 y el acceso al santuario del Sant Crist de Balaguer y al Castell Formós. Se sigue recto, hacia el S, por la calle del Pont, más adelante llamado de la Banqueta, manteniendo el río Segre a mano izquierda (E). En el punto km 14,21 se gira a la derecha (O) y se entra en la magnífica y porticada plaza del Mercadal de Balaguer. Se puede visitar la ciudad y volver a esta plaza. Para continuar, se le da la vuelta y se sale en dirección S por la calle del Miracle. Se desemboca en la avenida Àngel Guimerà, que se sigue también en dirección S. Se gira a la derecha y luego a la izquierda pasando cerca del Consejo Comarcal y del Ayuntamiento. Más adelante hay una bifurcación: se sigue por la derecha tomando la carretera de Castelló y dejando a la izquierda la carretera de Menàrguens. Se gira al O y se sube hacia los barrios occidentales de la ciudad. Se sigue la carretera hasta la rotonda que se forma en el cruce con la carretera C-26.

16,38 km (265 m). Rotonda con la C-26. Se cruza con cuidado y se continúa por la pista del otro lado en dirección NO. La pista va girando al O y, después, el SO. Habrá que seguir siempre la pista principal en dirección NO, hacia Albesa, dejando a ambos lados desvíos secundarios y atravesando las antaño áridas llanuras que se extienden entre el Segre y el río Noguera Ribagorçana, bien regadas ahora por los canales de riego.

27,71 km (267 m). Cruce a la vista de Albesa. Se gira a la derecha (NO), se llega a la carretera de acceso a Albesa y se gira a la izquierda. Unos metros más adelante se toma el acceso directo a Albesa dejando la carretera a la izquierda.

28,85 km (252 m). Se entra en Albesa girando al O/SO por la calle de Algerri y dejando el Tossal (cerro) del Castillo a la izquierda, al S. Se desemboca en la avenida de Lleida, que se sigue hacia la izquierda, al SO, y a continuación se toma la carretera LV-9221 hasta la Portella atravesando la Noguera Ribagorzana (km 30,40) por el puente de Albesa y entrando en la comarca del Segrià. Más allá, se entra en la Portella tomando el desvío de la carretera LP-9221b a la derecha y dejando la LV-9221.

31,23 km (246 m). La Portella. Hay que dirigirse por la calle Barceloneta en dirección O a la plaza de la Cruz y tomar, a la derecha, la calle de Almenara en dirección NO. Un poco más arriba hay que desviarse a la izquierda (O) por la calle de Alguaire y salir de la población. Se continúa por la pista de Alguaire en dirección O dejando desvíos secundarios a ambos lados.

35,17 km (258 m). Se cruza el canal de Pinyana.

35,80 km (268 m). Se entra en Alguaire por la calle Ramon Espinet dejando a mano derecha las piscinas municipales. Se cruza la carretera N-230 y se sigue recto por la misma calle hasta que ésta termina en el centro del casco antiguo, donde las calles se hacen estrechas (km 36,55). Se gira a la derecha, al NO, subiendo por la calle Albana y después por la calle Del Merli, dejando a mano derecha la iglesia de la Mare de Déu del Merli. Se sale de Alguaire por el camino de la Costa del Secà, asfaltado, que pasa por la vertiente umbría (N) de la peña del Sagrat Cor.

38,00 km (326 m). Bifurcación. Se desemboca en una pista transversal que se toma a la izquierda, hacia el S. El paisaje se ha transformado, ahora és árido y seco. Se describen dos curvas y se va a parar a otra pista, que se sigue hacia la izquierda (SE). 260 m más allá se cruza una pista ancha. Se continúa hacia el SE y, en el punto 39,52 km, se gira el SO. Hay que seguir el trazado principal de la pista en suave descenso hasta la población de Alpicat, dejando desvíos a derecha y a izquierda, cruzando el altiplano de Rosselló que se eleva unos 100 m sobre las cuencas de los ríos Noguera Ribagorçana, situada al E, y Cinca, situada al O.

43,10 km (334 m). Se entra en el valle de Carriello. La pista describe varios zigzags para bajar a Alpicat.

46,55 km (255 m). Alpicat, población situada en una inmensa huerta regada por canales. Servicios de comercio y restauración. Hay que seguir hacia el S por la calle de El Carrer Nou, girar a la izquierda (E), por la calle de Horta (km 46,88), seguir recto por la de la Sardana y salir de la población por la carretera de Alpicat, ahora ya en dirección a Lleida.

48,45 km (238 m). Cruce. Hay que seguir a la derecha, hacia el E, siguiendo la carretera de Alpicat y dejar, inmediatamente después, una desviación hacia el S. Más allá, se deja a la izquierda (E) el acceso a Torre Morera (km 49,00), la pista gira hacia el SE y atraviesa la acequia del Cap y una pista (km 49,22). A partir de aquí la continuación de la carretera de Alpicat recibe el nombre de Camí de Montcada. Después de pasar la autovía A-2 por un puente (km 49,90), se cruza la acequia Del Mig y se entra en la frondosa huerta de Lleida. Hay que seguir la pista principal siempre hacia el S/SE.

53,35 km (171 m). Afueras de Lleida. Se sigue hacia el SE bordeando la urbanización Residencial Park, que se mantendrá a la derecha. La pista desemboca en la calle Arquitecte Gomà; se sigue recto (SE y luego S) y se desemboca en la calle Eugeni d’Ors. Se gira a la izquierda (E) y se sale a la avenida Onze de Setembre (km 54,75). Hay que seguir el paseo hacia la izquierda (E) hasta la plaza de Europa, que tiene forma de rotonda (km 55,30). Al otro lado se toma la calle Príncipe de Viana, que se sigue hasta la plaza de Ramon Berenguer IV.

56,48 km (151 m). Plaza de Ramón Berenguer IV, estación de FFCC de Lleida, fin de la etapa y de la travesía.

Elementos de interés:
En Balaguer, capital de la extensa comarca de la Noguera, está el Museo de la Noguera, el único museo de Cataluña especializado en el periodo del Islam andalusí. También hay que visitar el casco histórico, de la época medieval, que conserva el Mercadal, porticado, y algunas calles y plazas porticadas también en el interior de la muralla condal, el Pla d’Almatà (714-739), recinto amurallado que es el yacimiento andalusí más interesante de Cataluña y el Castell Formós (897-898). En Albesa se puede visitar la iglesia parroquial de Santa Maria, de finales del s. XVIII, la capilla de Sant Roc, los muros del castillo de Albesa (ruinas), la cruz de término, la villa romana del Romeral (restos) y el paso de la acequia árabe por la población. En Alguaire están los restos del castillo, la ermita de la Mare de Déu del Merli, que tiene su origen en una antiquísima iglesia, y el Sagrat Cor, construido en 1966 en la colina que domina el pueblo. Finalmente, la ciudad de Lleida ha sido detalladamente mencionada en la primera etapa de la Ruta de Ponent.

Más información

[EN] West Route. 6 Camarasa-Lleida

This is the sixth and final stretch of the West Route, a circular trail consisting of six stages that runs through the western counties of Catalonia, following the hills around the Segre plain. The West Route covers a total of 333 km. The route runs through the counties of Noguera and Segrià, initially following the bank of the Segre River to Balaguer before moving to the basin of the Noguera Ribagorçana River by crossing the once arid steppe plains that are now watered by numerous irrigation channels and systems. The Arab history of the area is revealed by the place names and the landscape still seems pervaded by the al-Andalus culture that survived here for more than 300 years. Less evident and largely unknown are the first historical roots of Catalonia, the Iberians, among them the Ilergetes, a tribe who settled in these lands and were one of the most important Iberian peoples.